Hierbij vertel ik je stap voor stap hoe je eindevaluaties opmaakt:

  1. Open de Nederlandse of Engelse eindevaluatie die in de projectmap staat onder ‘Evaluatie’.

  2. Delete de slides die je niet nodig hebt (bijvoorbeeld de verschillende versies van de agenda, de ‘historie-grafieken’ en eventueel ook andere CIA-grafieken).

  3. Haal uit Google het logo van de klant en sla deze op je bureaublad op. Zorg ervoor dat dit een transparant logo is. Als je die niet kunt vinden dan kun je de achtergrond weghalen door naar https://www.remove.bg/ te gaan en daar het logo te uploaden en zonder achtergrond te downloaden.

  4. Voeg het logo in op de openingsslide (haal wel eerste even het dummy logo weg) en schaal het naar het juiste formaat.

  5. Kopieer dit logo en ga naar alle andere slides om daar het logo in de rechterbovenhoek te plakken. Delete wel eerst even het oude logo.

  6. Pas de tekst aan van de openingsslide door het merk in te voegen en eventueel het jaartal te veranderen.

  7. Voeg de beste en leukste foto van de campagne in op de beginslide. Dit doe je door met je rechtermuis op het grote vlak te klikken en naar “afbeelding opmaken” te gaan. Rechts open zich een menu. Klik vervolgens op het linker icoontje (opvulling en lijn) en kies je voor “opvulling met afbeelding”. Daaronder kun je bij “Bron afbeelding” de foto uit een map halen of (nog handiger) van je bureaublad.

  8. De foto komt nu in de openingsslide te staan maar is mogelijk nog niet helemaal juist geschaald. Ga daarom naar “afbeeldingsindeling” (de laatste tab rechts, bovenin je scherm) en klik dan op “bijsnijden” en vervolgens op “opvullen”. De foto komt nu perfect geschaald en in de juiste resolutie in je scherm. Tip: met de 2 knoppen “opvullen” en “aanpassen” krijg je altijd foto’s goed. Experimenteer er maar mee.

  9. Ga naar de slide “Briefing” en pas de teksten aan. Je kunt de briefing in het voorstel terugvinden.

  10. Voeg vervolgens een mooie high res foto van het product in (let op: hier dus geen foto van ons maar een standaard foto van het product). Dit doe je door naar Google afbeeldingen te gaan. Klik vervolgens op “tools” rechts in het menu en selecteer bij “formaat” (links in het menu) “groot”. Je krijgt nu alleen grote afbeeldingen te zien, maar check dit altijd even. Soms staan er alsnog foto’s in lage resolutie tussen maar dat ontdek je snel genoeg. De minimale resolutie moet iets van 1200 pixels zijn.

  11. Selecteer een mooie foto zonder tekst en sla die op je bureaublad op. Ga nu naar je slide van de briefing en klik met je rechtermuisknop de foto die er staat. Klik op “afbeelding opmaken”, klik op het icoontje “opvulling en lijn”, klik op “bron afbeelding” en haal de foto van je bureaublad. De foto staat erin, maar ook nu moet je weer even 100% zeker zijn dat de foto goed geschaald staat. Dus ga weer naar “afbeeldingsindeling” (de laatste tab rechts, bovenin je scherm) en klik dan op “bijsnijden” en vervolgens op “opvullen”. 

  12. Ga naar de slide “Uitvoering Communicatie” en voeg daar een voorbeeld van de flyer en toonbankstandaard in. Je vindt het artwork in de map “uitvoering” onder “POS”. Maar omdat dit artwork in PDF is opgemaakt moet je er wel nog eerste een JPEG van maken. Dit doe je door met het programma https://getgreenshot.org/ heel eenvoudig. Download dit programma en maak vast aan je taakbalk.

  13. Open eerst nu de PDF van de flyer en verklein het wat zodat het niet je hele beeldscherm vult. Open nu “Greenshot” en selecteer “interactief kader”. Ga met je muis op de linker bovenhoek staan en hou je linker muisknop ingedrukt als je je muis naar de rechteronderhoek sleept. Doe dit wel zorgvuldig en zorg dat je alleen de afbeelding selecteert en geen randen er omheen. Sla deze selectie vervolgens op je bureaublad op.

  14. Herhaal de vorige stap ook voor de andere zijde van de flyer en voor de toonbankstandaard.

  15. Ga nu naar de slide ‘Uitvoering: selectie kanalen’. Vul de kanalen in waar we gesampled hebben en vul het totaal aantal samples in wat we bij die kanalen hebben afgezet. Het overzicht daarvan kun je bij Anne opvragen. Voeg vervolgens bij het woordje “hier” een hyperlink in naar dat overzicht. De hyperlink-knop vind je onder de tab “invoegen” en dan “koppeling”.

  16. Ga nu weer naar Google afbeeldingen en zoek goede foto’s van de betreffende kanalen. In dit geval hoeven dat geen foto’s in hoge resolutie te zijn want de afbeeldingen komen niet heel groot op de slide. Zoek wel foto’s niet een beetje een goede indruk geven hoe het desbetreffende kanaal eruit ziet. Sla deze foto’s op je bureaublad op.

  17. Voeg de foto’s in. Wederom doe je dit door op het middelste fotovakje te staan en met je rechtermuisknop te klikken. Klik op “afbeelding opmaken” klik op het icoontje “opvulling en lijn”, klik op “bron afbeelding” en haal de foto van je bureaublad. De foto staat erin, maar ook nu moet je weer even 100% zeker zijn dat de foto goed geschaald staat. Dus ga weer naar “afbeeldingsindeling” (de laatste tab rechts, bovenin je scherm) en klik dan op “bijsnijden” en vervolgens op “opvullen”. 

Tip: Mocht je meer kanalen hebben dan kun je slides altijd kopiëren. Dat doe je door in het linker menu van het slide-overzicht te gaan en met je rechtermuisknop op de slide te klikken die je wil kopiëren. Kies dan voor “slide dupliceren”.

Tip: Het kan zijn dat als je de foto’s invoegt de blokjes wat verschuiven zodat ze niet meer mooi uitlijnen. Dat kun je natuurlijk handmatig weer goed krijgen, maar makkelijker is om ze door PowerPoint te laten uitlijnen. Selecteer met je rechtermuisknop alle blokjes die verschoven zijn (dat kunnen de witte achtergrondblokjes zijn of de foto’s die er op liggen). Ga naar “Start” en dan naar “schikken”. Kies voor “uitlijnen” en dan voor bijvoorbeeld “horizontaal verdelen”. Dit is een beetje afhankelijk van hoe het verschoven is. Je kan ook een van de andere uitlijn-opties kiezen. Experimenteer er maar mee. Er kan niet zoveel fout gaan en als er toch iets fout gaat kan je dat herstellen met ‘undo’. Zorg wel dat je alle blokken geselecteerd hebt.

18. Ga nu naar de slide ‘Samplinglocaties”. Deze slide lijkt heel ingewikkeld maar is heel eenvoudig als je er even mee bezig bent. Open alvast twee programma’s, te weten: het overzicht van Anne van de samplinglocaties en Google Maps.

19. Omdat er al veel (standaard) locaties op de slides staan is het handig om te kijken welke locaties uit het schema van Anne er al in staan. Laat die locaties staan en sleep alle andere locaties naar de linker- of rechterkant van het kaartje. Let op: zo’n locatie is opgebouwd uit allemaal kleine elementjes maar daarom heen staat een (onzichtbaar) blokje. Door op dat blokje te klikken kun je het hele element verslepen.

20. Verander de plaatsnaam van een blokje door met je muis te klikken op de plaatsnaam. Je kunt het nu bewerken. Als je dat gedaan hebt ga je naar Google Maps om te kijken waar die betreffende plaats op de landkaart ligt en versleep je het hele blokje naar de juiste plek op de kaart.

21. Deze stappen herhaal je voor alle locaties.

Tip: als je meerdere samplinglocaties hebt binnen 1 stad (bijvoorbeeld 2 locaties in Amsterdam) dan staat er links ook een bolletje zonder plaatsnaam. Die kan je slepen naar de plaats. Mocht je meer van dat soort plekken hebben dan moet je dat bolletje even kopiëren. Let wel op: want je moet twee elementen kopiëren. Het groene bolletje en het witte bolletje in het midden.

Tip: als je meer plaatsen nodig hebt dan er nu in staan kun je die elementen ook kopiëren.

22. Voeg nu bij “Resultaten: foto’s en reacties” enkele foto’s in van de samplingactie. Dit doe je wederom door met je rechtermuisknop op het fotovlakje te klikken. Klik op “afbeelding opmaken” klik op het icoontje “opvulling en lijn”, klik op “bron afbeelding” en haal de foto van je bureaublad. De foto staat erin, maar ook nu moet je weer even 100% zeker zijn dat de foto goed geschaald staat. Dus ga weer naar “afbeeldingsindeling” (de laatste tab rechts, bovenin je scherm) en klik dan op “bijsnijden” en vervolgens op “opvullen”. 

23. Vervolgens vul je quotes in van consumenten of kanalen. Maar let op: sommige quotes zijn te lang en zul je iets moeten inkorten en sommige quotes zijn wel heel erg staccato beschreven en daar zal je iets beter Nederlands van moeten maken. Kopieer de quotes uit de CIA en plak zonder opmaak in de quotewolkjes. Als je zeker wil zijn dat je dat goed doet. Kan je ze het beste even allemaal naar je kladblok kopiëren en vandaaruit kopiëren naar de quotewolkjes. En heb je meer foto’s en quotes dan kan je de slide kopiëren (zie de tip na stap 17).  

24. Ga nu naar het bewerken van de grafieken. De CIA (Excel-sheet) krijg je van Anne. Het bewerken van de grafiek doe je heel eenvoudig door met je rechtermuisknop op de grafiek te klikken en vervolgens “gegevens bewerken” te selecteren. Er open zich nu een Excel-sheet waar je de data kunt veranderen. Als je dat gedaan hebt klik je op het kruisje en dan zijn je data gewijzigd. Verder hoef je niets te doen aan de opmaak.

25. Ga nu naar de tekst boven de grafiek en pas de conclusie en toelichting aan.

26. Herhaal deze twee stappen voor alle overige grafieken.

27. Ga nu naar de slide “Conclusies & Aanbevelingen” en verander in eerste instantie de foto door met je rechtermuisknop op het fotovlakje te klikken. Klik op “afbeelding opmaken” klik op het icoontje “opvulling en lijn”, klik op “bron afbeelding” en haal de foto van je bureaublad. De foto staat erin, maar ook nu moet je weer even 100% zeker zijn dat de foto goed geschaald staat. Dus ga weer naar “afbeeldingsindeling” (de laatste tab rechts, bovenin je scherm) en klik dan op “bijsnijden” en vervolgens op “opvullen”. 

29. Pas nu de tekst aan. Zeg wat goed is gegaan en waarom. Zeg ook wat er beter kon en waarom. Geef aanbevelingen. Bijvoorbeeld om de volgende keer wel gebruik te maken van onze CIA-applicatie. Of om de samplingcampagne een keer te combineren met een andere activatie. Denk hierbij aan de doelstellingen van de klant en hoe je die doelstellingen (in een ideaal scenario) nog beter zou kunnen bedienen/ bereiken.

30. Pas tot slot de foto van je eindslide aan. Net als de beginslide moet dit een top foto (in hoge resolutie) uit ons archief zijn. Bij voorkeur met een consument die volledig voldoet aan het klantprofiel zoals dat in de briefing is beschreven. Klik met je rechtermuisknop het fotovlak. Klik op “afbeelding opmaken” klik op het icoontje “opvulling en lijn”, klik op “bron afbeelding” en haal de foto van je bureaublad. De foto staat erin, maar ook nu moet je weer even 100% zeker zijn dat de foto goed geschaald staat. Dus ga weer naar “afbeeldingsindeling” (de laatste tab rechts, bovenin je scherm) en klik dan op “bijsnijden” en vervolgens op “opvullen”. 

31. Sla de presentatie op. Loop hem nog eens goed en nauwkeurig door of er geen fouten in staan, of het logo overal goed staat en zet hem ook een keer in de presentatiemodus om te zien of het allemaal goed loopt als je de presentatie ook presenteert.



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *