Als onderdeel van onze channelsampling campagnes bieden wij de klant de mogelijkheid aan om consumer insights te verzamelen. Dit doen wij via ons Monstertester platform (monstertester.nl/monstertester.be/monstertester.fr), waarbij voor de vragenlijst gebruik wordt gemaakt van Typeform. Voor het inrichten van een landingspagina op het Monstertester platform zijn een aantal stappen nodig. Buiten het aanmaken van een vragenlijst in Typeform moet er in het Lime Factory dashboard het een en andere worden geconfigureerd.

Laten we beginnen met Typeform.

In Typeform hebben we een aantal templates gedefinieerd, deze zijn te vinden door in te loggen en de templates folder te selecteren of via deze link.

Er zijn aparte templates voor personal care producten en eten & drinken, aangezien deze net iets andere vragen bevatten. Voor beide varianten is er zowel een NL als een FR versie en er is een template voor de actievoorwaarden in zowel NL als FR.

Je begint met het dupliceren van het passende product template en het dupliceren van de actievoorwaarden. Voor Belgische campagnes zal je zowel de NL als de FR van beide templates moeten dupliceren. Vervolgens zorg je dat deze kopieën een duidelijke naam krijgen: CIA Questions {{Product}} {{Land}} {{Taal}}, dus bijvoorbeeld CIA Questions Persil BE Frans.

Vervolgens loop je de gehele vragenlijst door en vervangt de link naar de actievoorwaarden, het logo, de productnaam en de link naar de website en Facebook pagina van de klant. Als je klaar bent kan je de vragenlijst online zetten door op publish (rechtsboven) te klikken.

In de URL van de vragenlijst zitten een code verborgen die je nodig hebt om de het Lime Factory dashboard in te richten, dit is het dikgedrukte stuk in het volgende voorbeeld. https://admin.typeform.com/form/dk8SMMRB/create?block=1063f26a-1d89-4401-af6f-9cdf6f68d554. Zorg dat je die kopieert of opschrijft voor de volgende stappen.

We gaan nu naar het Lime Factory dashboard. Hierin moeten de volgende onderdelen worden geconfigureerd: routing (hier wordt de url gekoppeld aan de Typeform), product, merk, kanaal, campagne.

Voor het aanmaken van een nieuwe route heb je bovenstaande Typeform Id nodig en definieer je wat de uiteindelijk URL gaat worden. Meestal nemen we hiervoor de merknaam en verder selecteer je de domeinnaam. Dus bijvoorbeeld monstertester.be/persil. Let op dat voor Belgische campagnes, 2 routes moeten worden aangemaakt met de juiste taal en de bijpassende Typeform Id’s. Deze moeten wel dezelfde URL/Route naam hebben. Er wordt dan op de pagina een taalselectie toegevoegd. Je zou de pagina nu moeten kunnen testen door naar de URL te gaan.

Vervolgens moet het product of product(variant)en worden toegevoegd, deze moeten exact overeenkomen met de producten in Typeform en ditzelfde geldt ook voor de kanalen. Kijk wel goed of het kanaal niet al bestaat, want het zal niet voor het eerst zijn dat een kanaal er dubbel instaat met een extra spatie of een meervoud o.i.d.

Als dit is ingericht kun je beginnen met het aanmaken van de campagne. Kies hiervoor een duidelijk naam, bijvoorbeeld de naam van de projectfolder en selecteer bij project ‘Channel sampling’ en bij Feedback ‘Standaard vragen’. Sla deze op en open hem weer (dit is een bugje)

Vervolgens kun je een ‘Campaign execution’ toevoegen. Hier koppel je de campagne aan een URL en aan een kanaal. Dit moet dus voor alle kanalen van een campagne apart worden gedaan. De velden land, taal en begin- en einddatum moeten ingevuld worden en vervolgens kan het product/product(variant)en toegevoegd worden.

Voor Belgisch campagnes moet er een campaign exection worden toegevoegd voor elk kanaal voor zowel de NL als FR versie.

Het doel van definiëren van de campagne, producten en kanalen is dat deze uiteindelijk vanuit Typeform naar onze eigen database kunnen worden gesynchroniseerd, zodat we deze resultaten kunnen gebruiken voor rapportages en benchmarks.

Om te testen of deze synchronisatie werkt, vul je de vragenlijst in vanaf het Monstertester platform via de URL die je hierboven hebt geconfigureerd, waarbij je als naam ‘Tester’ gebruikt, zodat het systeem weet dat deze niet mee moet tellen in de eindresultaten.

Als je vervolgens in het campagne overzicht op synchroniseren drukt (knopje naast het potloodje) dan zou hier geen foutmelding moeten worden getoond, mocht dit toch het geval zijn, lees dan de foutmelding en kijk of je het op kunt lossen. Vaak mist en een kanaal of productvariant. Kom je er niet uit dan kan je contact opnemen met Chris.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *