Nederland
Het is verboden om op kinderdagverblijven te samplen. Zie dit artikel als achtergrond:
https://www.reclamecode.nl/nederlandse-reclame-code/bijzondere-reclamecodes/#reclamecode-voor-voedingsmiddelen–rvv–2019
Artikel 9
Het is verboden op verblijven en opvang (peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, naschoolse opvang) voor Kinderen en op scholen voor primair onderwijs reclame te maken voor een Voedingsmiddel. Hiervan wordt uitgezonderd een voorlichtende reclamecampagne die plaats vindt met instemming van de overheid en/of een andere erkende autoriteit op het terrein van voeding, gezondheid en/of beweging.
Toelichting
Ter verduidelijking: sampling wordt als het maken van reclame beschouwd.
Belgie
Over het algemeen is het niet toegestaan om producten te samplen (gratis uit te delen ter promotie) in crèches in België, en in veel gevallen zal dit ook niet gewenst zijn.
Het directe en algemene verbod op “sampling van producten in crèches” staat niet als één specifiek artikel in één enkele Belgische wet vermeld. In plaats daarvan is het een combinatie van:
-
Algemene principes voor bescherming van kinderen tegen commerciële invloeden:
- Adviezen van de Hoge Gezondheidsraad en andere gezondheidsinstanties: Deze adviezen pleiten consequent voor het verminderen van de blootstelling van kinderen aan marketing voor ongezonde producten, en identificeren locaties waar kinderen veel tijd doorbrengen (zoals scholen en kinderopvang) als plekken waar een algemeen verbod op reclame en marketing wenselijk is. Hoewel dit vaak gericht is op voeding, omvat de onderliggende gedachte een bredere bescherming van de kwetsbare doelgroep.
- Kindermarketingbeleid: Er zijn afspraken en initiatieven, zoals de “EU Pledge” van de Europese voedingsindustrie, die zelfregulering omvatten en waarin wordt beloofd geen reclame te maken voor bepaalde voedingsmiddelen en dranken gericht op kinderen onder een bepaalde leeftijd (nu 13 jaar). Deze afspraken verbieden ook reclame op basisscholen (tenzij met educatieve toestemming). Hoewel dit zelfregulering is en niet direct de wet, beïnvloedt het wel de praktijk en de verwachtingen. De “Belgian Food Advertising Code” verstrengt deze regels verder.
-
Wetgeving inzake productveiligheid en hygiëne:
- Verordening (EU) 2023/988 over algemene productveiligheid (GPSR): Deze Europese verordening, die ook in België van kracht is, stelt algemene veiligheidseisen aan producten die op de markt worden gebracht. Wanneer je producten uitdeelt, valt dit onder de productveiligheid. Producten die aan baby’s worden gegeven moeten aan zeer strenge veiligheidsnormen voldoen, en het oncontroleerbaar uitdelen van samples kan deze naleving bemoeilijken.
- Wetgeving van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV): Voor voedingsmiddelen zijn er strenge regels rondom hygiëne, traceerbaarheid en veiligheid. Hoewel er uitzonderingen zijn voor door ouders meegebrachte voeding, geldt dit niet voor commerciële distributie van voedselproducten in de opvang. De “Module: Kinderopvang” van het FAVV bevat specifieke richtlijnen voor voedsel in de kinderopvang, die de nadruk leggen op veiligheid en hygiëne.
-
Algemene principes van goede praktijken in de kinderopvang:
- De decreten en besluiten die de kinderopvang reguleren (bijvoorbeeld het Decreet van 20 april 2012 over de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters in Vlaanderen, en vergelijkbare regelgeving in Wallonië en Brussel) focussen op het pedagogische kader, de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de kinderen. Hoewel er geen expliciet “verbod op sampling” in staat, zijn commerciële activiteiten die hier afbreuk aan doen, of die de ouders onder druk zetten, in strijd met de geest van deze wetgeving.
- Vergunningsvoorwaarden: Kinderopvanglocaties moeten voldoen aan bepaalde vergunningsvoorwaarden. Het toestaan van ongecontroleerde productpromotie kan in strijd zijn met de voorwaarden voor het creëren van een veilige en kindvriendelijke omgeving.